Penerapan Pembelajaran Berbasis Business Plan Untuk Menanamkan Nilai Produk Kreatif Dan Kewirausahaan Pada Peserta Didik Di SMK
Abstract
The value of entrepreneurship is very important to be developed in schools. This study aims to describe the application of business plan-based learning as a teacher's effort to instill entrepreneurial values in students in SMK. The method used is a qualitative descriptive approach, using an instrumental case study design that focuses on the learning process of the scientific approach and the Business Plan at SMK Gajah Mungkur. Researchers collect data using interviews, observation and documentation which then to determine the validity of the data required inspection techniques. The implementation of the examination technique is based on a number of certain criteria. There are four criteria used to examine it, namely the degree of trust (credibility), transferability (transferability), dependability (dependability) and certainty (confirmability). This is in accordance with stating that the validity of the data in qualitative research includes the credibility test (internal validity), transferability (external validity), dependability (reliability) and confirmability (objectivity). The results of the study indicate that the implementation of learning uses a scientific approach. The teacher assigns students to obtain information through observation of a company and then arranges the idea into a business plan. Emphasis is on the character of daring to take risks, while the attitude of practicing has not been done. Evaluation is carried out on the learning process and results. The teacher has planned, implemented and assessed well and the students enthusiastically get meaningful learning.
Downloads
References
Akbar, Ali Ibrahim. 2000. Pendidikan Karakter. USA : Harvard University
Alma, Buchari. 2014. Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta
Budiningsih, Asri. 2005. Belajar dan Pembelajaran. PT. Rineka Cipta: Jakarta Kementerian Koperasi dan UMKM. 2013. Modul seri Kewirausahaan Menyusun.
Zimmererand, Thomas W. 1998. Effective Small Business Management. Amerika: Prentice Hall
Huat, T Chwee, dkk. 1990. Management of business, 5th ed. --5th.ed. Singapore: McGraw-Hill Book Co. Mahmud.
Mach foed. 2012. Business plan bagi manajemen perusahaan
Bisnis Plan bagi Wirausaha Pemula. Jakarta : Sigma Internusa.
Setiarini, Sri Endah. 2013. “Business Plan sebagai Implementasi Kewirausahaan pada Pembelajaran Ekonomi di SMA”. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, VIII, 146 – 155.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Alfabeta
Copyright (c) 2021 LPPM STAIMAS Wonogiri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.






2.png)




