Improving of Learning Results of the First Grade of Subtraction Operation by Using Counting Box Media
Abstract
This research raises a problem, namely whether the use of counting box media can improve student learning outcomes in mathematics learning in class 1 of Sekolah Dasar Negeri Sidorejo 02 Madiun Regency. The aim of this research is to improve the learning outcomes of grade 1 of students at Sekolah dasar Negeri Sidorejo 02 Madiun Regency in mathematics learning through the use of counting box media. This research is a study that uses the classroom action research method. This research design refres to the classroom action research design model of Kemmis dan Mc. Taggart design consists of two cycles and each cycle concists of planning, implementation, observation, and reflection stages. This classroom action research was carried out at SEKOLAH DASAR NEGERI Sidorejo 02, Wunggu District, Madiun Regency. The subjects of classroom action research consistes of all 10 class 1 students. This research was carried out over two cycles. Each cycle action includes planning, implementation, observation, dan reflection. Data collection techniques in this classroom action research use observation methods and written tests. The results of the research show that student learning outcomes have increased. Proven by an increase in student learning outcomes. In cycle I, learning completeness was 70% and increased in cycle II to 90%. Based on the results obtained through classroom action research it can be concluded that the use of counting box media can improve student learning outcomes in mathematics learning in class 1 of SEKOLAH DASAR NEGERI Sidorejo 02 Madiun Regency.
Downloads
References
Kementrian Pendidikan dan kebudayaan. 2020. Profil Guru Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.
Majid, Abdul. 2014. Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Muhsetyo, Gatot., et.al. 2019. Pembelajaran Matematika SD. Tanggerang Selatan: CV. Karya Indonesia.
Parnawi, Afi. 2020. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Yogyakarta: Deepublish.
Santrianawati. 2018. Media dan Sumber Belajar. Yogyakarta: Budi Utama.
Wardhani, IGAK & Kuswaya Wihardit. 2019. Penelitian Tindakan Kelas. Tanggerang Selatan: CV. Karya Indonesia.
Widiastuti, Erni. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa dalam Materi Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan sampai 20 dengan Menggunakan Permainan Bola Keranjang Siswa Kelas 1 SD Negeri Kaliangkrik. Jurnal Mitra Pendidikan (JMP Online). Vol. 2. No. 11 November (2018) 1323-1.
Widiada, Parmiti. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Sederhana Kotak Hitung Pada Tema Lingkunganku Bidang Matematika di Kelas II SD Negeri 2 Liligundi. Jurnal EDUTECH Universitas Pedidikan Ganesha. Vol. 6 No. (1) pp. 110-122.
Copyright (c) 2024 Intan Musyfi'ah Nugrahayu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.






2.png)




